DTU inviterer til Girls’ Day in Science onsdag den 5. oktober

Giv pigerne i din klasse en inspirerende dag til Girls’ Day in Science på DTU.

Her vil de få en forsmag på, hvordan de kan gøre en forskel med naturvidenskab og teknologi. De vil deltage aktivt i virkelighedsnære workshops, møde kvindelige rollemodeller og få inspiration til karriere, uddannelse, job og fremtid. Vi håber, at de unge kvinder vil gå derfra lidt klogere på, hvordan de selv kan være med til at udvikle teknologi, som gør en forskel.

DTU tilbyder to arrangementer på henholdsvis Lyngby og Ballerup Campus. Du kan læse mere og tilmelde din klasse her:

Hjælp DTU med at blive bedre til at lave tilbud til gymnasieskolen

Hjælp os med at gøre DTU’s tilbud til gymnasier endnu bedre og mere målrettet jer ude på gymnasierne.

Udfyld denne survey – det tager ca. 10 minutter – og del den meget gerne med dine kolleger.

Vi indsamler viden i hele august måned. På forhånd mange tak for din tid og hjælp.

Studierne sendte Thomas tilbage til Bornholm – og har startet en drøm

Energiø Bornholm åbner for undervisning af ingeniørstuderende på øen i tæt kontakt med andre aktører, der udvikler bæredygtig energi.

Studiet på DTU åbnede Thomas Vibe Hoffmeyers øjne for, at lige akkurat et eksamensbevis, der dokumenterer færdigheder inden for bæredygtig energiomstilling, kan være nøglen til at få et job, hvor han virkelig kan gøre en forskel for verden.

Læs artiklen: Studierne sendte Thomas tilbage til Bornholm her.

Gør dine elever klogere på teknologien Energiøer med viden fra forskningen på DTU

Danmark har sat sig for at udvikle og bygge to energiøer: én på Bornholm i Østersøen og én, som etableres som en kunstig ø i Nordsøen.

Øerne skal opsamle strøm fra havvindmøller. Strømmen skal enten føres videre til danske forbrugere, sælges til vores europæiske naboer eller anvendes til produktion af fossilfrie, flydende brændstoffer.

Energiøerne bliver verdens første eksempel på et fuldt dekarboniseret energisystem, hvor strømproduktionen er baseret alene på vedvarende energi. Der er tale om en helt ny type energisystem, som ikke findes noget sted i verden i en så stor skala.

Det giver Danmark en unik chance for at være blandt frontløberne inden for design af fremtidens energisystemer – løsninger, som vi kan eksportere til hele verden.

Læs mere her om DTU’s bidrag til forskning, innovation og udvikling af energiøer i dette online tema.

DTU Fysik inviterer lærere til to inspirerende begivenheder i efteråret

Fysiklærerdag i Nanoteket d. 28. september 2022

Nanoteket er et undervisningslaboratorium under DTU Fysik på Lyngby Campus hvor ingeniørstuderende og besøgende gymnasieklasser kan lave laboratorieøvelser.

Vi vil gerne præsentere nogle af instituttets forskningsområder og give jer lejlighed til at prøve Nanotekets gymnasieøvelser, heraf fire nye, som vi udviklede lige før corona, der en overgang satte en stopper for besøg hos os. Heldigvis har de nu fået liv sammen med vores øvrige øvelser.

Læs mere og
tilmeld dig den gratis fysiklærerdag i Nanoteket på hjemmesiden her
.

Fusionsenergi LærerCamp d. 26.-28 oktober 2022

Campen vil indeholde foredrag fra fusionsforskere, eksperimentelle øvelser i laboratorierne og workshops om brug af fusionsenergi i undervisningen.

Læs mere og tilmeld dig
den gratis camp om fusionsenergi for fysiklærere på hjemmesiden her
.

Book gratis en ph.d.-studerende fra DTU

Få gratis besøg af en ph.d.-studerende i klassen til en fortælling om forskning i naturvidenskab og teknologi og om det at vælge uddannelse og karriere.

Læs mere om tilbuddet og find listen over de foredrag som er tilgængelige netop nu på hjemmesiden her: bookphd.dtu.dk

Tilbuddet er mest oplagt til dem som underviser i naturvidenskabelige fag, men der er også foredrag, som er velegnet til samfundsfag. For eksempel er der lige nu et oplæg under titlen: ”Kortlægning af kontroverser i den grønne omstilling”, der sætter lokale debatter om opstilling af vindmølleparker under lup.

Restaurering af østers i Limfjorden – bioinformatik og DNA-sekventering

DTU Aqua har i foråret 2022 i samarbejde med Mellemfolkelig Samvirke lanceret 6 forløb, rettet mod Biologi, Kemi og Bioteknologi (STX/HTX). Forløbene indeholder alle introduktionsvideoer, med små motivationsvideoer med potrætter af unge forskere (karriereperspektiv), der slår tonen an i forhold til hvorfor forløbene er vigtige at arbejde med, herunder relationen til FN’s Verdensmål. Alle forløbene er udviklet med hjælp fra gymnasielærere og er blevet introduceret på årets FIP-kurser.

Se nærmere på et af forløbene: Restaurering af østers i Limfjorden – bioinformatik og
DNA-sekventering
. Det er udviklet til biologi A og B og bioteknologi.

Eleverne arbejder i forløbet med et konkret eksempel på bevarelse af arter og deres levesteder, samtidig med at de præsenteres for et eksempel på en ressource, vi gerne vil udnytte som en bæredygtig fødevarekilde.

Eleverne lærer, at bioinformatik er et vigtigt værktøj for at bevare arter i lokale miljøer. Igennem kernefaglige mål som biodiversitet, DNA-sekventering og bioinformatik vil eleverne se et eksempel på, hvordan disse teknikker kan hjælpe med at rådgive industrien til at starte en bæredygtig produktion af østers i Limfjorden.

I de kommende nyhedsbreve vil vi introducere hver af de seks forløb, men du kan allerede nu læse mere om alle forløbene på DTU Aquas hjemmeside.

Studiepraktik bringer afklaring i studievalget

Har du elever (eller andre unge i din omgangskreds), der pusler med tanken om at blive ingeniør og at studere på DTU? Så fortæl dem om studiepraktik i uge 43 – en mulighed for at opleve faget, undervisningen og studiemiljøet indefra. Studiepraktik henvender sig til unge, der er i gang med det sidste år på en gymnasial uddannelse eller som har afsluttet én. Se denne video, hvor tidligere studiepraktikanter fortæller om deres oplevelse.

Tilmelding til studiepraktik finder sted i perioden 8.-15 september på hjemmesiden studiepraktik.nu, hvor alle oplysninger om DTU’s studiepraktiktilbud er samlet.

Anker Engelunds Vej 101 | 2800 Kongens Lyngby |