I øjeblikket er det anlægsarbejdet, hvor vi ombygger vejene, bygger nye tunneler og forbereder de kommende letbanestationer, som fylder mest i Lyngby. Men andre steder på strækningen er arbejdet længere fremme. Det gælder blandt andet på kontrol- og vedligeholdelsescentret i Glostrup.

Depotspor på kontrol- og vedligeholdelsescentret Når de første tog leveres – forventeligt i 2023 – vil de ankomme til kontrol- og vedligeholdelsescentret, og derfor er vores entreprenører, Siemens og Aarsleff Rail, allerede nu i gang med at lægge skinner på de lange depotspor langs letbanens kontrol- og vedligeholdelsescenter i Glostrup. Depotsporene vil i fremtiden blive brugt, når letbanens togsæt skal gøres klar til drift.

Sådan udlægger vi sporene Når entreprenøren udlægger spor, samler svejseholdet først skinneemnerne til én ubrudt skinne fra deres stationære svejsestation. Spor for spor udlægges svellerne med den rette afstand, placering, højde osv., så de er klar til skinnerne. Herefter løftes skinnen op på svellen og fastgøres til svellen. Når alle skinner er samlet, ankommer en særlig spormaskine, som komprimerer skærverne under svellerne, og derefter fyldes et ekstra lag skærver på der, hvor der er behov.

På vores hjemmeside kan du se flere fotos af arbejdet med udlægning af skinner på kontrol- og vedligeholdelsescentret.

Følg byggeriet Husk at du altid kan følge byggeriet og se, hvor vi arbejder i hvilke perioder – enten i Lyngby eller i de øvrige kommuner langs strækningen. Overblikket over arbejdet i Lyngby finder du på dinletbane.dk/lyngby. På vores hjemmeside kan du også læse meget mere om letbanens linjeføring og betydning for området langs Ring 3 fra Ishøj til Lyngby. Hvis du har spørgsmål til letbanebyggeriet, er du altid velkommen til at kontakte os på info@dinletbane.dk eller 7242 4500.