Mandag den 25. januar sætter Banedanmark det nye signalsystem i drift på Farumbanen og Ringbanen. Banedanmark har allerede gode erfaringer med systemet på S-banen. I en periode vil det nye signalsystem påvirke togdriften lokalt på de nye strækninger, men herefter vil det nye system give færre signalfejl og en mere stabil togdrift.

S-tog, foto: BaneDanmark

S-banen kører allerede med det nye signalsystem på strækningerne mellem Hillerød og Jægersborg siden 2016, mellem Jægersborg og Klampenborg samt mellem Svanemøllen og Ryparken siden 2019. Nu er turen så kommet til at tage det nye signalsystem i drift på Farumbanen og Ringbanen. Det nye signalsystem er klar til at blive taget i brug på de to strækninger fra mandag den 25. januar. Det nye signalsystem skal sikre, at der i fremtiden vil være markant færre signalfejl i togdriften, og derfor kan passagererne se frem til færre forsinkelser og mulighed for flere tog på skinnerne.

De første tre måneder efter ibrugtagning vil der være ændringer i køreplanen for at sikre den bedste mulige punktlighed. Ringbanen vil de første måneder køre hvert sjette minut i lidt ændrede minuttal i modsætning til hvert femte minut. På Farumbanen vil stationerne Skovbrynet og Dyssegård blive betjent med halvt så mange stop i dagtimerne mandag til fredag.

I forbindelse med skiftet fra det gamle til det nye signalsystem aflyses S-togstrafikken på Ringbanen og på de fleste S-togslinjer nord for Østerport fra natten til lørdag den 23. januar og frem til, at første tog afgår mandag morgen den 25. januar. DSB indsætter derfor togbusser i denne periode, ligesom passagerer opfordres til at planlægge deres rejse på rejseplanen.dk.

Ændringerne i køreplanen vil vare frem til den 25. april.

FAKTA:
• Med det nye signalsystem på Ringbanen (Ny Ellebjerg-Ryparken), Farumbanen (Farum-Nordhavn) og Hellerup-Nordhavn er ca. 43 procent af S-banenettet i drift med det nye signalsystem.

• Resten af S-banenettet kommer i drift med det nye signalsystem i løbet af 2022. Disse strækninger får således indført det nye signalsystem de kommende år:
o (Nordhavn)-Carlsberg/Sydhavn (2022)
o (Sydhavn)-Køge & (Carlsberg)-Frederikssund/Høje-Taastrup (2022)
• S-banens nye signalsystem er baseret på såkaldt Communication Based Train Control (CBTC), der giver en mere stabil togdrift og give flere tog til tiden.

• Systemet er den nyeste generation af signalsystemer til bybaner og tilsvarende systemer er allerede i drift flere steder i verden f.eks. i London og New York. Systemet er kendt og afprøvet teknologi, men det skal tilpasses danske forhold.