Dansk Kyst- og Naturturisme og Dansk Cykelturisme lancerede i dag et forslag til et landsdækkende net af rekreative cykelruter – Friluftsrådet ser et stort potentiale i projektet, som vil kombinere cykelture og store naturoplevelser.

Foto: ABW

Gennem fire år har Dansk Kyst- og Naturturisme og Dansk Cykelturisme udviklet og testet cykelnettet i samarbejde med 32 kommuner og aktører inden for cykling, turisme og friluftsliv. Inspirationen kommer fra de vellykkede cykelknudepunktsnet i Belgien og Nederlandene, som har skabt grobund for bådeturisme, sundhed og grøn transport.

Med en fælles indsats kan Danmark blive førende inden for rekreativ cykling, hvor bedre adgang til smukke cykelruter, særligt i landdistrikterne, kan udbrede sund og bæredygtig transport.

“Et rekreativt cykelnet i Danmark vil ikke kun fremme sundhed og grøn transport, men også åbne op for nye måder at opleve vores natur på. Det er en vigtig milepæl, som vi i Friluftsrådet er stolte af at have bakket op om, fordi vi tror på, at det kan skabe værdi både for lokale borgere, turister og samfundet som helhed”, siger Torbjørn Eriksen, konstitueret direktør i Friluftsrådet.

Der er stigende interesse for at opleve naturen fra sadlen, og et rekreativt cykelnet kan gøre oplevelser under trækronerne og ved kysterne mere tilgængelige for både danskere og turister.
Friluftsrådet opfordrer derfor også stat og kommuner til at gribe chancen for at realisere et projekt, som fremmer sundhed, naturoplevelser og landdistrikterne som udflugtsmål.

For at virkeliggøre et landsdækkende cykelnet kræver det:

  • Samarbejde mellem stat, kommuner, lokale og private aktører
  • Planlægning med strategier indenfor sundhed, klima, turisme og grøn mobilitet
  • Finansiering fra både statslige og kommunale kilder, samt fonde
  • Skiltning af ruter og afmærkning af kommunale og statsejede strækninger
  • Markedsføring og formidling af cykelnettet

Sammenhængende friluftsruter for alle 
Det vil være oplagt at tænke cykelnettet sammen med Danmarks Naturstier, da det baner vejen for et større nationalt rekreativt netværk. Mange stier kan nemlig bruges af både gående og cyklende, og en sammentænkning vil gavne dem, der kombinerer vandring og cykling. Det vil være et vigtigt skridt mod Friluftsrådets vision om et samlet nationalt netværk for både vandrere, cyklister og andre friluftsbrugere.

Friluftsrådet har gennem Udlodningsmidler til Friluftsliv bidraget med støtte til udviklingen af forslaget.

Fakta 
  • Øget rekreativ cykling kan skabe en samfundsøkonomisk gevinst på 1,3 mia. kr., hvis cyklingen øges med 20%.
  • 37% af danskerne cykler som fritidsaktivitet mindst én gang om ugen.
  • 2,6 mio. turister i 2022 havde cykling som en central del af deres ophold.

Kilde Friluftsrådet.