Udtalelse fra skoleledelse, skolebestyrelsesformand og tillidsrepræsentanter for lærere og pædagoger på Engelsborgskolen samt forvaltningen.

Foto: ABW

Unuanceret, ukritisk enkeltsagsjournalistik
Sjællandske medier har de sidste 6 måneder, gennem en artikelserie, søgt at sætte fokus på trivsel og mobning på Engelsborgskolen. Fælles for artiklerne er, at de fokuserer på enkeltsager, hvor de fleste ligger adskillige år tilbage. Fælles for artiklerne er også et meget unuanceret fokus på at fremhæve voldsomme hændelser og en skole som ikke har handlet.

Overskrifter om vold, slag og trusler m.m. har til hensigt at skabe et unuanceret og råt billede af hverdagen på skolen. Artiklerne afspejler en ensidig redaktionel prioritering, hvor gamle sager ukritisk fremstilles som udtryk for skolens nuværende situation. Adskillige artikler er fyldt med faktuelle fejl, fx at halvdelen af en klasse er blevet udmeldt.

Forvaltning kan ikke gå ind i enkeltsager i pressen, da hensynet til tavshedspligt og de involverede altid skal respekteres. Derfor er det også umuligt at kommentere direkte på sagerne. Derfor fremstår de i deres fremstilling, som journalisten unuanceret vælger det, hvor fokus er på konflikt fremfor løsninger og fællesskabet.

Vi anerkender, at der er oplevelser med mobning og mistrivsel på Engelsborgskolen. Og vi vil gerne slå fast, at hvert eneste barn, der oplever sig mobbet, er et barn for meget. Men hverken forvaltning, skoleledelse, skolebestyrelsesformand eller tillidsrepræsentanterne på Engelsborgskolen genkender eller anerkender den ensidige artikelserie om Engelsborgskolen i Det Grønne Område. Skolen har hverken i omfang eller i enkeltsager problematikker, som svarer til artiklerne og afspejler vores skole.

En skole og et fællesskab vi skal passe på
Derfor er det vigtigt for os at tage til genmæle, da vi har en skole, arbejdsplads og et fællesskab, som vi værner om og gerne vil passe på. Vi repræsenterer et stort fællesskab, som vi er stolte af, men hvor der selvfølgelig kan være problematikker, som alle andre steder.

En ensidig og usaglig mediedækning kan ikke stå uimodsagt. Vi ser artiklerne som udtryk for en uansvarlig redaktionel prioritering, hvor artiklerne i værste fald søger at skade en skole og dens fællesskab. Det er bemærkelsesværdigt, at artiklerne fravælger den lange række af tiltag, som har gjort en positiv forskel for fællesskabet, hvor indsatser er lykkedes.

Gennem en årrække har der været arbejdet med trivsel og forebyggelse af mobning, hvilket har gjort en positiv forskel for elever, forældre og lærere. Det er vores opfattelse, at skolen tager mobning meget alvorligt og handler på det. Skolens arbejde med trivsel har været en langvarig fælles indsats, hvor elevråd, lærere, ledelse, skolebestyrelse har gjort en indsats for vores fællesskab – et fællesskab vi er stolte af.

Arbejdet med mobning og trivsel på skolen
Skolen har bl.a. fået sparring på deres antimobbestrategi af Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) i foråret 2024. Skolen fik i den sammenhæng mundtlig ros for deres strategi. I løbet af det seneste år har skolen udviklet en mere struktureret tilgang til arbejdet med trivsel på skolen. Alle klasser supplerer nu den Nationale Trivselsundersøgelse med en elevtrivselsundersøgelse på klassetrivsel.dk. Denne undersøgelse er i modsætning til den nationale undersøgelse på individniveau. Hvis der opstår bemærkelsesværdige resultater i den Nationale Trivselsundersøgelse, tilpasses undersøgelsen på klassetrivsel.dk den enkelte klasse, så ledelsen og det pædagogiske personale får en mere dybdegående viden om dynamikkerne i den aktuelle klasse. Analysen foregår inden sommerferien og fører til trivselshandleplaner for de enkelte klasser, der er tilgængelige for forældregruppen i Meebook. Resultaterne af trivselsundersøgelserne og handleplanerne fremlægges på de årlige forældremøder. Endelig afholdes der trivselstimer i alle klasser, hvor klassen sammen med to lærere/pædagoger arbejder med trivselsfremmende aktiviteter. Elevrådet har været med til at udvikle indholdet af timerne.

Trivsel for den enkelte og for fællesskabet er helt centralt for skolen og os alle. Derfor opfordres alle, som måtte opleve problematikker eller har spørgsmål om trivsel eller mobning, til at henvende sig til lærerne eller ledelsen. Vi skal passe på vores skole, fællesskabet og den enkelte elev, så vi fortsat har en god skole.

Venlig hilsen

Skoleledelsen, skolebestyrelsesformand og tillidsrepræsentanter for lærere og pædagoger på Engelsborgskolen samt forvaltningen.

Kilde.