Skoleeleverne er omdrejningspunktet for ny kampagne der skal hjælpe dem til at tage de gode energivaner med i skole. Hver klasse får en energiambassadør, fordi eleverne selv ønsker at tage et medansvar.

Skilt fra Lindegårdsskolen, som eleverne selv har lavet og hængt op på kontoret. (Pressefoto)

Skoleeleverne er både kreative og energibevidste, og så råder de over 45% af kommunens samlede indendørsareal. Derfor er det kun naturligt at involvere dem i den store energisparekampagne der lige nu buldrer i alle hjørner af kommunen.

Og eleverne har da også selv bedt om det.
Lyngby-Taarbæks Fælleselevråd havde endda efterspurgt handling på området, da kommunens udsendte mødte op for at introducere dem til den nye kampagne. Eleverne vil gerne selv tage et medansvar og sørge for at de går foran de voksne med et godt eksempel.

Konceptet er opfundet af Michael Freitag, som allerede har prøvet det af i nogle måneder på Kongevejens Skole, hvor han er serviceleder. Her tog han netop fat i elevrådet som det første, og bad dem hjælpe ham med at finde steder hvor energien gik til spilde.

Elevrådet har hjulpet med at finde en energiambassadør i hver klasse. Ambassadøren sørger for lys og skærme bliver slukket når skoledagen er omme, og er i det hele taget ambassadører for de gode energivaner.

Elevrådet har også sammen med Michael lavet en video, som eleverne selv klipper, filmer og optræder på. Filmen skal sætte gang i kampagnen på alle de andre skoler, og derfor har eleverne også lokket borgmester, Sofia Osmani til at medvirke i filmen.

“Når eleverne selv sætter en så aktuel problemstilling på dagsordenen, så er det jo bare at bakke op. De stigende energipriser mærkes i alle hjem, og derfor taler mange forældre også med deres børn om prioriteringer og vaner i forhold til energiforbrug. Den samtale vil vi også gerne trække med ind i klasselokalet.”

Sådan udtaler Sofia Osmani og fortsætter “Jeg synes det er rigtig positivt, at eleverne selv har ønsket at gøre en ekstra indsats – det er også helt i tråd med ønsket om elevdemokrati, og jeg tror på, at deres eget budskab virker langt bedre, end en løftet pegefinger fra de voksne.”

Ambassadørkampagnen vil fortsætte frem til fredag den 31. marts, hvor eleverne går på påskeferie.

Kilde.