Magasin fejrer 60-års jubilæum i Lyngby

I august 1960 åbnede Magasin i Lyngby. Dengang handlede det om at komme tættere på de mange unge familier, der var flyttet til området – og især tættere på de travle kvinder, der i 1950’erne var kommet ud på arbejdsmarkedet. Og selvom Magasin faktisk allerede åbnede en filial på Hovedgaden for 130 år siden, så er det stormagasinets 60-års jubilæum og Magasins aktive rolle i Lyngby, der i denne uge fejres med massevis af festlige aktiviteter og et magisk tilbageblik på historien.

Da Magasin offentliggjorde deres planer om at bygge et varehus i Lyngby, var det ikke lige populært blandt de lokale forretningsdrivende. Med med åbningen af Magasin i Lyngby viste det sig hurtigt, at Magasin trak flere kunder til byen fra de omkringliggende områder og satte gang i det lokale handelsliv. 

 I takt med at kvinderne i stigende grad kom ud på arbejdsmarkedet, steg privatforbruget også. Det betød bl.a. flere biler, og derfor havde Magasin i Lyngby helt fra start sørget for, at der på 2. sal også var et parkeringsdæk med plads til 60 biler. Det var det første forsøg med parkeringspladser i et stormagasin og varehus i Danmark, og et stykke dansk bilhistorie blev dermed skrevet. Også priserne var anderledes dengang; det kostede 50-øre for de første to timers parkering. Alligevel var der generelt stor skepsis fra omverdenen i forhold til, om danskerne nu også ville betale for parkering. Det ville danskerne med tiden gerne, og allerede ved Magasins udbygning i 1964 udvidede man antallet af parkeringspladser til det dobbelte.

Børnene kunne også parkeres

Målgruppen for Magasin i Lyngby var først og fremmest de unge familier. Derfor var afdelingerne i første omgang også meget fokuserede på beklædning og udstyr til mor og barn. Og for at sikre, at mødrene kunne foretage alle de nødvendige indkøb i ro og mag, indførte Magasin noget helt nyt: børneparkering. Her kunne børn i alderen 3-6 år blive passet af en børnehavelærerinde. Ved modtagelsen blev barnets og moderens navn noteret, så der kunne kaldes på moderen over højtaleren, hvis det blev nødvendigt. Der var en tidsbegrænsning på børnepasning på to timer, og det var naturligvis en gratis service.

Kom med på en magisk tidsrejse 
Lyngby var tilbage i 1960 også dengang kendt som en by med et lokalt særpræg og et aktivt handelsliv. Derfor var byen et oplagt valg for Magasin til at åbne en filial, der kunne bringe et stort udvalg af mode, design og livstil tæt på familierne i området, som nu kunne shoppe og suge inspiration til sig lokalt. Siden 1960 har Magasin i Lyngby været en integreret del af byen og en fortrukken shoppedestination, som siden åbningen har gennemgået en forrygende udvikling. Som en del af jubilæumsugen vil Magasins egen museumsinspektør Britta Smits tage publikum med på en magsisk tidsrejse tilbage til 1960’ernes sjove anekdoter og dele ud af de store begivenheder og fortællinger, som Magasin i Lyngby i dag kan se tilbage på. En tidsrejse, der ligeledes tager kunderne med bag facaden, når forretningschef Michael Dupont giver et indblik i nutidens drift af stormagasinet, der bl.a. fokuserer på at udvikle og nytænke den gode kundeoplevelse, der rækker ud over forventningerne – og som også skal bidrage til en stærk lokal forankring, der er nærværende, og som fortsat tiltrækker nye kunder til byen.

”Jeg glæder mig meget til at se tilbage på historien, og til at se de magiske visualiseringer, der giver et indblik i både historien, tiden og kunderne. Jubilæumsugen minder os alle om alt det arbejde, der er lagt i Magasin i Lyngby gennem tiden. Det er takket være alle tidligere og nuværende medarbejdere, at Magasin er den moderne shoppedestination, vi er i dag. Det er jeg både stolt og ydmyg over,”siger forretningschef Michael Dupont.

I dag er Magasin i Lyngby ikke kun en forretning, men en del af kulturhistorien og en historisk institution, der har dedikeret sig til at sikre og udvikle detailhandlen i Lyngby – både i dag og fremover. Sammenlignet med Magasins andre stormagasiner, har Magasin i Lyngby de mest loyale kunder, hvoraf  ca. 82 % af kunderne i Lyngby besøger stormagasinet minimum en gang om måneden. Det er det højeste tal blandt alle Magasin forretningerne og en succes, der ifølge forretningschef Michael Dupont kan skyldes, at Magasin i Lyngby har en helt særlig tradition for at sætte kunderne først, skabe mindeværdige oplevelser og ikke mindst spille en tydelig rolle i forhold til lokalsamfundet.

All in på forkælelse og festlige aktiviteter

Jubilæumsfestlighederne finder sted i hele uge 35 og byder på massevis af aktiviteter for både børn og voksne, der hermed inviteres til en festlig shopping-oplevelse ud over det sædvanlige. Ud over de mange aktiviteter, kan kunderne shoppe skarpe jubilæumstilbud, få stillet både sult og tørst og gå på opdagelse på de mange etager, mens Magasins egne eventpersonale vil forkæle kunder med lækre treats og vådt til ganen i bedste 1960’er stil.

”Vi skal ikke kun fejre huset, men også alle kunderne, som har gjort det muligt, at vi er her i dag. Siden Magasin i 1960 åbnede her i Lyngby, har vi oplevet en enorm positiv opbakning fra lokalsamfundet, og på vegne af hele Magasin håber vi at kunne give lidt igen – til Lyngby og til alle vores loyale kunder,”siger Michael Dupont og tilføjer:

”Vi går all in og forkæler vores kunder med fordele, masser af aktiviteter og lækre treats, og vi glæder os alle meget til at byde kunderne velkommen til en festlig jubilæumsuge. Vi tager selvfølgelig vores forholdsregler, COVID-19 situationen taget i betragtning, men vi håber at se så mange som muligt.”

Fakta

Det sker i jubilæumsugen (udpluk):

  • Popkorn på Kids
    Dato: Onsdag d. 26. august

Tid: Hele dagen
Hvor: Kids

Medarbejderne i børneafdelingen forkæler alle børn og barnlige sjæle, med frisk poppede popkorn.

 

  • Shawn mixer drinks
    Dato: Onsdag d. 26. august

Tid: kl. 14.00-18.00
Hvor: Hård bolig, ved kassen

Shawn fra Thuesen Jensen står på boligetagen, han forkæler kunderne ved at mixe lækre drinks, hvor der er knald på smagsnuancer og farver.

  • Summerbird forkæler
    Dato: Onsdag d. 26. august – lørdag d. 29. august
    Tid: Hele dagen
    Hvor: Summerbird
    Summerbird forkæler kunderne med deres lækre smagsunivers. Summerbirds medarbejdere står klar i butikken og ved de to store borde foran deres stand. De er klar med sparkling, flydende chokolade og danske økologiske jordbær.
  • Bülow

Dato: Onsdag d. 26. august – Lørdag d. 29. august
Tid: 15.00 – 19.00

Hvor: Bülow

Bülow laver udskænkning af drinks og lækkerier, med særligt fokus på deres nye Lakrids likør samt bronze og guld lakridser, som de forkæler kunderne med.

 

  • Sticks’n’Sushi
    Dato: Onsdag, fredag og lørdag

Tid: kl. 16.00 – 20.00
Hvor: Sticks’n’Sushi
Sticks’n’Sushi har hyret Discjockeyeren Richel Pharrell som spiller lækker jazz musik på terrassen fra 16.00-22.00, mens de griller mad til deres kunder fra kl. 12.00 og forkæler dem med gode tilbud.

  • Treats i huset + Cava på dame

Dato: Onsdag d. 26. august

Tid: kl. 14.30-18.30
Hvor: Hele huset

Når vores kunder ankommer til Magasin, bliver de mødt af vores smukke eventpiger, som er iført festeligt Magasin tøj i bedste 1960’er stil. Eventpigerne sørger for at huset emmer af god energi og glæde.

Treats i huset
Tid: 14.30 – 16.00
Eventpigerne deler chokolade ud på alle etager.

Cava på Dame
Tid: 16.00 – 18.30
Eventpigerne forkæler kunderne med Cava, ved det store prøverum på Dameetagen.

 

  • Styltedamen

Dato: Onsdag d. 26. august

Tid: kl. 15.30-17.30
Hvor: Hele huset

Mød vores magiske og snaksaglige Styltedame Signe, der fortryller vores kunder med en skøn figur som charmerer, gøgler og får grinet og glæden frem hos de fleste.

 

  • Lyngby Boldklub
    Dato: Onsdag d. 26. august 
    Tid: Fra kl. 14.00
    Hvor: Hele huset
    Du kan finde fodboldspillerne fra Lyngby Boldklub i forretningen. Spillerne forkæler kunderne med treats og sjove aktiviteter.
  • Pilgrim laver huller i ørerne
    Dato: Onsdag d. 26. august

Tid: kl. 12.00
Hvor: Pilgrims

Fødselsdags forkælelse! Pilgrim forkæler de første 20 kunder med gratis huller i ørene. Eventen foregår fra kl. 12.00. Kunderne bliver ekstra forkælet med lækker Cava og en voucher på 50 kr. til Magasin.

  • MOLOs lykkehjuls fest

Dato: Onsdag d. 26. august

Tid: kl. 12.00
Hvor: Molos stand
Molo skaber højt humør med en festlig lykkehjuls-aktivitet. Alle børn inviteres til at komme forbi og give lykkehjulet et spin, hvilket giver mulighed for at vinde gevinster afhængigt af, hvilket felt man lander på.

  • Foredrag med Michael Dupont & Britta Smits
    Dato:08.20
    Tid: 17.00 – 18.30
    Hvor: 4. sal
    Torsdag d. 27. august inviterer vi publikum med på en tidsrejse gennem Magasin Lyngbys historie og helt ind i nutidens drift af huset. Magasins museumsinspektør Britta Smits tager publikum med tilbage til 1960 med sjove anekdoter og fortællinger om forretningen. Forretningschef Michael Dupont fortæller om nutidens magiske Magasin og om, hvordan Magasin tilpasser sig den digitale udvikling og hvilken indflydelse, det har på den fysiske forretning.
    Tilmelding her: https://magasin.nemtilmeld.dk/1251/
  • Lykkehjulet drejer på Goodie standen

Prøv lykken og vinde dejlige gaver og lækkerier fra Magasin.

 

  • Masser af særlige goodies i appen for Goodie kunderne

Pressebilleder er frit tilgængelige og kan hentes:
HER

Yderligere information, kontakt venligst:
Rose Klausen, rose@leadagency.dk