På mandag den 26. september starter den landsdækkende naturvidenskabsfestival, der skal give børn og unge mulighed for at komme helt ned i videnskaben. I Lyngby går de mange aktiviteter under betegnelsen ”Science Festival”.

Festivalen afvikles i samarbejde med en række lokale virksomheder, der tilbyder undervisning og instruktion til de unge. Selv om der er tale om en festival i naturfag, vil der også blive undervist i økonomi, regnskab, aktier og obligationer, hvor professionelle bankfolk giver instruktion og vejledning.

 

Festivalprogrammet ser således ud:

Dato Aktiviteter Samarbejdspartnere
26/9-3/10 Masseeksperimentet v/Astra Virum Gymnasium og Lyngby Gymnasium K-Nord.
Mandag 26/9 Kick- off på projekt om katalysatorer i reaktor Haldor Topsøe, Lyngby Gymnasium K-Nord, Lindegårdsskolen.
Tirsdag 27/9 Naturvidenskabelig metode: DTU studerende underviser gymnasieelever. DTU og Virum Gymnasium
Tirsdag 27/9 Kloge penge og budgetlægning. Danske Bank og Virum Gymnasium
Onsdag 28/9 Sciencedag Lyngby Gymnasium K-Nord, Lindegårdsskolen, Lundtofte Skole, Trongårdsskolen og Lyngby private Skole
Onsdag 28/9 Makroøkonomi, aktier og obligationer. Sydbank og Virum Gymnasium
Onsdag 28/9 Makroøkonomi, aktier og obligationer. Sydbank og Lyngby Handelsgymnasium K-Nord
Onsdag 28/9 Sæt bank på skoleskemaet Danske Bank og Kongevejens Skole
Torsdag 29/9 Sciencedag – sessioner med praktiske forsøg. Virum Gymnasium og udskolingen fra forskellige skoler
Torsdag 29/9 Kloge penge og budgetlægning. Danske Bank og Lyngby Handelsgymnasium K-Nord

 

Initiativet til festivalen er igangsat af Astra, som er det nationale center for læring i natur, teknik og sundhed.

Astras Eventchef Liva Rønn-Petersen, er begejstret for skole-virksomhedssamarbejdet i Lyngby.

”Det, at så mange virksomheder er gået ind i dette samarbejde i Lyngby tilføjer en helt anden dimension på aktiviteterne og læringen i denne uge. Eleverne oplever en anderledes vinkel på hvordan naturvidenskaben bruges i det virkelige liv og en alternativ karrierevej. Lyngby kan her være inspiration til andre byer, som ønsker et større omfang af skole-virksomhedssamarbejde,” mener Liva Rønn-Petersen.