Jo mere natur, der er i en kommune, jo bedre forudsætninger for friluftsliv. Og jo flere kilometer ruter, jo flere mærkningsordninger, jo flere shelters, bålpladser, madpakkehuse, hundeskove og andre faciliteter, kommunen har prioriteret, jo bedre er grundlaget for et godt friluftsliv.
Friluftsrådet er dykket ned i tallene for alle Danmarks 98 kommuner og har i en ny analyse opgjort, hvordan det står til med friluftslivet i hver kommune.
“Vi ved, at friluftsliv og natur har stor betydning for danskerne, både for vores livskvalitet og beslutning om, hvor man vælger at bo. Så vi håber, at analysen, der sort på hvidt viser, hvordan det står til med rammerne for friluftslivet ude i landet, vil inspirere kommunerne til at engagere sig endnu mere i arbejdet med at understøtte muligheden for friluftsliv,” siger direktør i Friluftsrådet, Winni Grosbøll.
Analysen tager udgangspunkt i data indenfor 12 forskellige faktorer, der har betydning for friluftslivet.
De fordeler sig på geografiske forudsætninger som naturareal og kystlinje, og på forudsætninger, der handler om kommunale indsatser – eksempelvis antal friluftsfaciliteter og kilometer ruter til cykling, løb, ridning, mountainbike, sejlads, ski eller vandring. Samt hvor mange natur- og friluftsmærkninger kommunerne har, for eksempel i forhold til Blå Flag, Grøn Skole, Danske Naturparker eller UNESCO Geoparker.
I Region Hovedstadens 29 kommuner tager Bornholms Kommune førstepladsen. Det gør den, fordi kommunen både har meget naturareal og kystlinje og kan bryste sig af mange friluftsfaciliteter og kilometer ruter. Det placerer den også på en delt fjerdeplads over de bedste friluftskommuner i hele landet.
På landsplan er Ringkøbing-Skjern og Tønder Kommuner topscorere, mens kommunerne tæt ved København ligger lavest.
Kommunerne kan selv gøre noget
Det kan umiddelbart virke svært at sammenligne friluftsliv i kommunerne, for Danmarks 98 kommuner er meget forskellige. Nogle har betydeligt mindre naturareal end andre, nogle har meget landbrugsland, og nogle har slet ingen kystlinje. Omvendt har bykommuner som Aalborg, Aarhus og København med deres mange daginstitutioner et større potentiale for mærkninger under Friluftsrådet som for eksempel Grønne Spirer end en lille landkommune.
For alligevel at kunne sammenligne på tværs har Friluftsrådet for hver af de 12 faktorer i analysen placeret hver kommune i en af tre kategorier: “under middel”, “middel” og “over middel” og opgjort kommunens plads på den samlede liste ved en simpel sammentælling af antal placeringer i hver kategori.
Med andre ord: Jo flere gange, en kommune placeres over middel, jo højere oppe på listen over de bedste friluftskommuner ligger den.
Bortset fra Bornholms Kommune ligger samtlige kommuner i region Hovedstaden i den nederste halvdel af listen.
“Det er klart, at der er nogle primært geografiske forudsætninger for friluftsliv i den enkelte kommune, som den kun i begrænset omfang kan ændre ved. Men analysen er interessant, fordi den også tegner et billede af i hvilket omfang, den enkelte kommune gør en aktiv indsats for friluftslivet dér, hvor kommunerne selv kan skabe en positiv forandring,” siger Winni Grosbøll.
Her finder du det bedste friluftsliv i Region Hovedstadens kommuner
Bornholms Kommune. 9 placeringer i over middel.
Rudersdal Kommune. 5 placeringer i over middel
Helsingør Kommune. 2 placeringer i over middel
Furesø Kommune. 2 placeringer i over middel
Københavns Kommune. 2 placeringer i over middel
Hillerød Kommune. 2 placeringer i over middel
Gribskov Kommune. 1 placering i over middel
Frederikssund Kommune. 1 placering i over middel
Fredensborg Kommune. 1 placering i over middel
Halsnæs Kommune. 1 placering i over middel
Ishøj Kommune. 0 placeringer i over middel
Frederiksberg Kommune. 0 placeringer i over middel
Allerød Kommune. 0 placeringer i over middel
Egedal Kommune. 0 placeringer i over middel
Lyngby-Taarbæk Kommune. 0 placeringer i over middel
Tårnby Kommune. 0 placeringer i over middel
Albertslund Kommune. 0 placeringer i over middel
Brøndby Kommune. 0 placeringer i over middel
Gladsaxe Kommune. 0 placeringer i over middel
Hørsholm Kommune. 0 placeringer i over middel
Rødovre Kommune. 0 placeringer i over middel
Vallensbæk Kommune. 0 placeringer i over middel
Ballerup Kommune. 0 placeringer i over middel
Dragør Kommune. 0 placeringer i over middel
Gentofte Kommune. 0 placeringer i over middel
Hvidovre Kommune. 0 placeringer i over middel
Høje-Taastrup Kommune. 0 placeringer i over middel
Glostrup Kommune. 0 placeringer i over middel
Herlev Kommune. 0 placeringer i over middel
Faktorer med betydning for friluftsoplevelsen, som indgår i analysen
1. Naturareal i kommunen
2. Landbrugsareal i kommunen
3. Kystlinje i kommunen
4. Naturareal i kommunen ejet af kommunen
5. Naturareal i kommunen ejet af staten
6. Naturareal i kommunen ejet af private
7. Friluftsfaciliteter i kommunen
8. Km ruter i kommunen
9. Mærkninger under Friluftsrådets mærkningsordninger i kommunen
10. Kommuneejede friluftsfaciliteter pr. 10.000 indbyggere
11. Kommuneejede ruter pr. 10.000 indbyggere
12. Kommuneejede mærkninger under Friluftsrådets mærkningsordninger pr. 10.000 indbyggere
Alle data i analysen er objektive og offentligt tilgængelige data fra Danmarks Statistik, GeoDanmark og Friluftsrådet.
Se hele analysen her: Danmarks bedste friluftskommuner