For 11. gang indtager DTU-studerende Roskilde Festival med projekter, der skal være med til at gøre festivalen til en endnu bedre oplevelse for alle.
Efter to års coronapause står endnu et hold DTU-studerende klar til at tage på Roskilde Festival. Det gør de med 15 projekter, som giver dem erfaring med at udtænke og implementere løsninger på konkrete udfordringer, og som samtidig aktivt er med til at skubbe på udviklingen af festivalen.
I år drejer det sig bl.a. om projekter, der vil nedbringe energiforbruget i kølecontainere, en app til at finde mistede genstande og en undersøgelse af behovet for et menstruationsrum.
Gennem mere end ti år har Roskilde Festival og DTU samarbejdet om at styrke uddannelsen af ingeniørstuderende og skabe løsninger på de mange ingeniørudfordringer der opstår i en midlertidig by med omkring 130.000 indbyggere og med en befolkningstæthed, der er større end i Filippinernes hovedstad Manila.
“Samarbejdet med DTU er dannet på baggrund af vores fælles værdier: At give unge mennesker en stemme, et rum til at udvikle sig og modet til at engagere sig i verden. Efter i år vil over 900 DTU-studerende have fået en lille del af deres uddannelse gennem vores samarbejde, hvor de har arbejdet med de mange ingeniørmæssige udfordringer, der opstår i en stor, midlertidig by som Roskilde Festival,” siger vicedirektør og talskvinde for Roskilde Festival, Christina Bilde, og fortsætter:
“På den måde har vi skabt et meget solidt læringsmiljø, som styrker unge mennesker og deres evne til at tage del i samfundet og skubbe på en nødvendig bæredygtig udvikling.”
Gennem årene er flere af de studerendes bidrag blevet faste elementer på festivalen. Det drejer sig om nogle meget synlige, som skraldespanden DropBucket, opladningsservicen Volt og det fleksible urinal PeeFence. Og det drejer sig om en lang række bidrag, der løbende har været med til at udvikle festivalens bæredygtighed og infrastruktur inden for områder som bl.a. affald, energiforbrug, madspild, hygiejne og lyden ved koncerterne.
En del af uddannelsen
I år byder projekterne på nye tiltag inden for hygiejne, energiforbrug, akustik, håndtering af store menneskemængder, belysning mm. Alt sammen projekter, som er udtænkt og udført af studerende på DTU, som en del af deres uddannelse. Der er tilknyttet en vejleder til hvert projekt, og de studerende modtager typisk 5 ECTS-point for deres arbejde.
“På DTU udvikler vi teknologi for mennesker, og på Roskilde Festival betyder det, at vores studerende skaber nye teknologier og løsninger, som kan gøre festivalen til en endnu bedre oplevelse for alle. Samtidig får de studerende mulighed for, at arbejde med helt reelle udfordringer og skabe eksperimentelle løsninger, der skal kunne fungere under nogle til tider barske vilkår. Det er vores mål, at uddanne ingeniører, der tager lederskab for en bæredygtig forandring, og der er Roskilde Festival med til at give dem nogle virkelig værdifulde erfaringer,” siger dekan på DTU Lars D. Christoffersen.
Alle DTU-studerende har mulighed for at byde ind med projektideer eller komme med bud på, hvordan de kan løse konkrete udfordringer, som festivalen har spillet ind med. Således stammer de omkring 70 studerende, der deltager i år, fra mange forskellige uddannelsesretninger. Det afspejler I følge Lars D. Christoffersen DTU’s uddannelseskultur og eksperimentelle tilgang til læring, og medvirker til at de studerende ofte kommer med helt nye og overraskende løsninger.
“Jeg er meget stolt af, at DTU har medvirket til at gøre festivalen endnu bedre gennem mere end ti år. Roskilde Festival er i forvejen en katalysator for nye ideer, hvor man kan se, hvad der sker når unge mennesker får fri lejlighed til at udtrykke og udvikle sig sammen. Det er en-til-en værdier, vi også arbejder med på DTU, hvor det er vores ambition, at de studerende realiserer deres potentiale og mestrer den teknologiske udvikling til gavn for mennesker og samfund,” siger Lars D. Christoffersen.
Se beskrivelser af de 15 projekter
Fakta om samarbejdet mellem Roskilde Festival og DTU
I 2010 indgik Roskilde Festival og DTU et formelt samarbejde om at benytte festivalen som et fremtidslaboratorium og skabe innovative ingeniørløsninger på nogle af De studerende optjener typisk fem ECTS-point i løbet af projektperioden. Læs mere om erfaringerne fra de første ti års samarbejde i den fælles rapport Roskilde Festival as Living Lab in Engineering Education. Samarbejdet har blandt andet medvirket til, at DTU-studerende, der står bag startup-virksomhederne Volt, DropBucket, Kubio og PeeFence, har haft en platform for at afprøve deres teknologi, inden de startede virksomheden. DTU’s egen dækning kan primært følges på sociale medier: Facebook, Instagram og TikTok.