Havnebussen sejler fremover også til Islands Brygge Syd og Enghave Brygge
Fra 27. februar vil havnebussen binde byen sammen på tværs af den sydlige del af Københavns Havn. Der sker, når havnebussen fremover lægger til kaj ved de to nye stoppesteder Islands Brygge Syd og Enghave Brygge.
Mellem Bryggebroen og Slusebroen ved Sjællandsbroen er det i dag ikke muligt at krydse Københavns Havn, hvis du er gående eller vil med offentlig transport. Det ændres fra søndag den 27. februar, når Movia og Københavns Kommune åbner to nye stoppesteder for havnebusserne 991 og 992. Stoppestederne bliver ved Islands Brygge Syd og Enghave Brygge.
Stoppestederne ligger tæt ved nye bykvarterer, hvor der i disse år bliver bygget mange nye boliger. Det giver de mange københavnere, som vil bo her, mulighed for at krydse havnen med offentlig transport og eksempelvis tage i Amager Fælled, som ligger få hundrede meter fra stoppestedet Islands Brygge Syd. Til april 2022 vil havnebusruten også dække Nordhavn, når det nye stoppested ved Orientkaj åbner.
“Vi har hele tiden et mål om at styrke den offentlige transport i København. Derfor er jeg glad for, at vi giver københavnerne endnu en grøn genvej over vandet med to nye stoppesteder, som kan binde vores by endnu bedre sammen,” siger overborgmester i Københavns Kommune Sophie Hæstorp Andersen (S).
Når de to nye stoppesteder Islands Brygge Syd og Enghave Brygge tages i brug, vil havnebusserne 991 og 992 gå fra at have fem til syv havnebusser. Ligesom de nuværende fem havnebusser sejler de to nye havnebusser på el. De er også rummelige med plads til 80 passagerer. De har store vinduespartier, som skaber lys og luft og mulighed for at opleve havnefronten bedre. Endelig er der plads til otte cykler og fire kørestole eller barnevogne på hver havnebus.
“Vi glæder os til sammen med Københavns Kommune at åbne for endnu mere betjening af den sydlige del af Københavns Havn, og give vores passagerer mulighed for at opleve byen på begge sider af havnen. Samtidig er vi glade for at indsætte to ekstra elhavnebusser, der hverken støjer eller udleder CO2, NOx eller partikler, når de sejler. Det er endnu et vigtigt, klimavenligt skridt mod en endnu renere og bedre kollektiv transport i Københavns Havn såvel som i København,” siger Movias administrerende direktør, Dorthe Nøhr Pedersen.
Havnebussen sejler på hverdage i tidsrummet 7:00-22:00 og har afgang hver halve time. De sidste to afgange i hverdagen sejler med timedrift. I weekenden sejler den hvert 45. minut. I sommerhalvåret sejler den også hvert 30. minut i weekenden. De nye sejlplaner ligger på dinoffentligetransport.dk og man kan søge sin rejse med de nye stoppesteder for havnebussen frem i rejseplanen.
Fakta om havnebusserne 991 og 992
• Elhavnebusser lader fuldt op med el om natten og supplerer i løbet af dagen med el ved endestationerne i Teglholmen og Refshaleøen.
• Havnebusserne 991 og 992 sejler fra 27. februar 2022 fra Refshaleøen over Nordre Toldbod – Operaen -Nyhavn – Knippelsbro – Det Kongelige Bibliotek – Bryggebroen – Islands Brygge Syd – Enghave Brygge og ender ved Teglholmen
• Havnebusserne transporterede i 2021 ca. 450.000 passagerer
• Havnebusserne er 23,3 meter lange, 5,6 meter brede og 4,4 meter høje (over vandlinjen), og vil har en servicehastighed på 8 knob (ca. 14 km/timen).
• Elhavnebusserne varmes op med HVO, som er en biodiesel, der er bedre for klimaet end almindelig diesel.
• Seks af de i alt syv eldrevne havnebusser vil indgå i sejlplanerne, mens den sidste er en reservehavnebus.
• Elhavnebusruten vil fra april 2022 også dække Nordhavn med stoppestedet Orientkaj, så der kommer en genvej mellem Nordhavn og Refshaleøen.