Årets kvalitetsrapport på skoleområdet i Lyngby-Taarbæk Kommune viser et velfungerende skolevæsen, hvor eleverne både trives og opnår rigtig gode faglige resultater.

Hvert andet år har Kommunalbestyrelsen i Lyngby-Taarbæk Kommune ansvar for, at der udarbejdes en kvalitetsrapport på skoleområdet. Kvalitetsrapporten skal understøtte systematisk evaluering af kvaliteten af kommunens skolevæsen og danne grundlag for dialog om og kvalitetsudvikling af skolerne og skolevæsenet som helhed.

Logo LTK

Igen i år tegner kvalitetsrapporten billedet af et skolevæsen, som generelt er meget velfungerende, med børn der trives og opnår særdeles gode faglige resultater.

Landets højeste karaktergennemsnit

Elevernes faglige resultater viser sig blandt andet ved afgangsprøverne. Karaktergennemsnittet ved folkeskolens afgangsprøve var 8,4 i 2019, på tværs af skoler og prøvefag. Det er landets højeste karaktergennemsnit og 1,3 karakterpoint over landsgennemsnittet.

I de nationale tests klarer eleverne i Lyngby-Taarbæk sig generelt også godt, og kommunen opfylder som helhed den nationale målsætning om, at mindst 80 pct. af eleverne er gode til dansk og matematik.

Kvalitetsrapporten viser, at der stadig er forskelle i drenge og pigers resultater, hvilket er en tendens der også ses nationalt. Men faktisk klarer drengene i Lyngby-Taarbæk Kommune sig godt, bedre end landsgennemsnittet, og forskellen i karakterer mellem drenge og piger er blevet mindre end ved sidste måling i 2017.

Også god trivsel

Også resultaterne fra trivselsmålingen blandt eleverne i Lyngby-Taarbæk Kommune viser et positivt billede med gennemgående høj trivsel både fagligt og socialt. Særligt den sociale trivsel er høj både blandt de yngste elever i indskolingen og eleverne i 4.-9. klasse.

Eleverne i 4.-9. klasse i Lyngby-Taarbæk Kommune ligger over landsgennemsnittet, hvad angår både social trivsel, faglig trivsel samt oplevelse af ro og orden, mens de ligger på niveau med landsgennemsnittet i oplevelsen af medbestemmelse samt støtte og inspiration fra lærerne.

De yngste elever oplever i lidt mindre grad end eleverne på landsplan at have medbestemmelse i undervisningen. Der er dog sket en positiv udvikling i Lyngby-Taarbæk Kommune i forhold til dette spørgsmål også sammenlignet med de to tidligere målinger, og det er fortsat et område, der er fokus på.

“Elevernes trivsel er vigtig, og derfor er det rart at kunne konstatere, at der fortsat er gode takter i den seneste elevtrivselsmåling. Ofte handler debatten alene om faglighed, men forudsætningen for at kunne lære noget er, at man trives med at gå i skole. Elevernes sociale trivsel, faglige trivsel samt vurderingen af ro og orden i klassen ligger højere end landsgennemsnittet i Lyngby-Taarbæk og højere end nabokommunerne. Det er ikke en selvfølge, så derfor skal der fortsat arbejdes på at fastholde og udbygge elevernes muligheder for et godt skoleliv”, siger Martin Vendel Nielsen, næstformand for Børne- og Ungdomsudvalget.

Det videre arbejde

Til trods for en meget flot kvalitetsrapport er der altid plads til forbedring, og det er der fokus på i Lyngby-Taarbæk Kommune, hvor resultaterne i rapporten vil blive brugt i den løbede dialog med skolerne om udviklingen af kvaliteten.

Kvalitetsrapporten viser blandt andet, at der er forskel på resultaterne fra skole til skole. Derfor vil der også fortsat være fokus på at arbejde med forskellene og skabe en god folkeskole for alle elever. Blandt andet ved opfølgning på testresultater på alle skoler, ved sparring og deling af de gode erfaringer skolerne imellem samt via løbende dialog og skoleudviklingssamtaler mellem skolerne og forvaltningen. Forskellene mellem skolerne er også blevet mindre sammenlignet med kvalitetsrapporten fra 2017, hvilket tyder på at indsatsen virker.

Formand for Børne- og Ungdomsudvalget, Gitte Kjær-Westermann, siger: “Kvalitetsrapporten fortæller, at vi ligger højest i landet både på faglige præstationer og på social trivsel. Vi har indsnævret forskellene mellem skolerne på løfteevne, kønsforskelle og læse-stave tests. Og andelen af vores unge, der vælger erhvervsuddannelse er steget markant. De resultater kan vi takke dygtige lærere, pædagoger og ressourcefulde forældre for, og vi skal huske at være stolte af det.

Rapporten hjælper os også med at sætte fokus på de områder, der trænger til forbedring. Fx er vi ikke i mål med vores ambitioner for andelen af unge, der gennemfører en ungdomsuddannelse. Og andelen af unge, der oplever manglende medbestemmelse i klasseværelset, er alt for stor. Det en national tendens, men ikke desto mindre en, vi er nødt til at se på. Er det måden, spørgsmålet om medbestemmelse stilles på? For børn skal naturligvis ikke bestemme, hvad de skal lære, men de kan godt være med til at tilrettelægge formen, tage emner op osv. Det bør undersøges nærmere. Skolebestyrelserne er i deres kommentarer bekymrede for, om vi kan fastholde det høje niveau med den økonomi, der er, og peger på fortsatte udfordringer med bl.a. toiletforhold, trafiksikkerhed, ledelsestid og inklusionsarbejde. Noget af det er vi allerede i gang med at se på. Andet er input, vi bruger som udgangspunkt for videre arbejde”.

Fakta:

Kvalitetsrapporten skal via en række obligatoriske oplysninger blandt andet belyse, i hvilken

grad kommunens skoler opfylder målsætningerne i folkeskolereformen om at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, som de kan, at mindske betydningen af social baggrund og at styrke elevernes trivsel. Kvalitetsrapporten for Lyngby-Taarbæk Kommune indeholder ud over de obligatoriske oplysninger også en række supplerende oplysninger, der skal være med til at

give et mere fyldestgørende billede af kvaliteten i kommunens skolevæsen.

Kvalitetsrapporten er et lovpligtigt kommunalt mål- og resultatstyringsværkstøj, som skal understøtte en systematisk evaluering af og resultatopfølgning på kvaliteten af kommunens skolevæsen.

Samtidig skal kvalitetsrapporten danne grundlag for dialog om og kvalitetsudvikling

af den enkelte skole og skolevæsenet som helhed.

Kontaktinformation
Formand for Børne- og Ungdomsudvalget, Gitte Kjær-Westermann, GITKW@ltk.dk.

Konstitueret direktør, Edda Heinskou, edhei@ltk.dk, 20 10 02 33.

Social media icon Social media icon Social media icon