Rådet for sikker trafikk skriver bl.a. dette i sin pressemeddelelse om, at alt for mange kører fortsat for hurtigt, selvom de egentlig tager afstand fra at køre for stærkt. For høj fart øger risikoen for en ulykke markant og skaber utryghed hos andre trafikanter, og selv en lille overskridelse kan få fatale følger. En aktuel kampagne fra Rådet for Sikker Trafik og en målrettet politikontrol i alle politikredse skal påvirke bilister til at tænke sig om og ændre adfærd.
De fleste danskere ved godt, at for høj hastighed både er farligt og kan skabe utryghed hos andre bilister. I en ny undersøgelse svarer knap 3 ud af 4 adspurgte, at de ikke synes, det er socialt acceptabelt at køre 10 km/t for hurtigt på en landevej. Faktisk er landevej den vejtype, hvor der sker flest alvorlige ulykker, og ofte er for høj fart involveret i ulykkerne.
I samme undersøgelse svarer de adspurgte også på, hvordan de rent faktisk selv kører. Her svarer 67 procent, at de jævnligt kører 90 km/t eller mere, hvor de må køre 80 km/t.
Noget kan altså tyde på, at danskerne har gode intentioner om at overholde hastighedsgrænserne, men at de i praksis ikke altid får det gjort. Derfor kører Rådet for Sikker Trafik nu en kampagne, som skal få flere bilister til at overholde hastighedsgrænserne.
Se kampagnen “Sænk farten – før det er for sent”.
– Man skal ikke køre ret længe på de danske veje, før man ser bilister, som ikke mener, at hastighedsgrænser gælder for dem. Desværre gør det risikoen for dem selv og alle andre trafikanter større, og selv i de situationer, hvor det ikke går galt, øger det utrygheden på vejene. Så lad nu være med at køre for stærkt. Du vinder næsten ingen tid på det, og det er ret egoistisk at udsætte andre trafikanter for risikoen, siger Michelle Laviolette, seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.
Selv de små hastighedsoverskridelser gør risikoen for at ende i en alvorlig ulykke langt større. Faktisk fordobler du risikoen for at ende i en dødsulykke, hvis du kører bare 13 km/t for hurtigt et sted, hvor du må køre 80 km/t. For høj hastighed giver dig kortere tid til at reagere, og standselængde bliver betydeligt større.