Ny CEPOS-analyse afslører store forskelle i skolernes evne til at løfte eleverne fagligt
Der er store forskelle i, hvor godt danske skoler formår at løfte elevernes faglige niveau i forhold til deres socioøkonomiske baggrund.
Hele 66 procent af de frie grundskoler løfter eleverne til et højere karaktergennemsnit, end man kunne forvente ud fra forældrenes uddannelse, indkomst og baggrund. Blandt folkeskolerne gælder det 41 procent, mens det kun er ni procent af efterskolerne, der formår at løfte eleverne.
“Undersøgelsen viser, hvor godt skolerne lykkes med at løfte eleverne fagligt ud over det resultat, som man skulle forvente ud fra deres baggrund. Det er en meget vigtig information for forældre, der ønsker at træffe et oplyst valg om deres børns skolegang,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.
Årets opgørelse er den mest præcise i flere år, da det for første gang siden Covid-19-pandemien igen er muligt at basere analysen på tre sammenhængende skoleår.
Selvom de frie grundskoler generelt klarer sig bedst, findes der ikke én bestemt skoleform, der er bedst for alle børn.
“På toppen af listen finder vi både klassiske skoler med en traditionel tilgang, muslimske friskoler og friskoler, som er mere eksperimenterende. Det interessante er, at der ikke er ét bestemt værdigrundlag eller en særlig pædsidengisk tilgang, som kendetegner de skoler, der gør det rigtig godt,” siger Karsten Bo Larsen.
Han peger derimod på skolernes ledelse og lærerkompetencer som de afgørende faktorer.
“På de frie grundskoler bruger ledelsen mere tid på faglig ledelse – altså på at støtte lærerne i at skabe god undervisning. I folkeskolerne bruger ledelsen mere tid på administration og politiske krav. Det tyder på, at mere frihed til ledelse og undervisning kan styrke folkeskolens resultater,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.
Han mener, at analysen understøtter behovet for at give folkeskolerne mere frihed.
“Regeringens kvalitetsprogram går i den rigtige retning, men der er behov for at gå endnu videre, hvis folkeskolerne for alvor skal have mulighed for at løfte eleverne bedre,” siger han.
CEPOS’ analyse bygger på karakterdata fra alle landets skoler og justerer for elevernes socioøkonomiske baggrund for at beregne den såkaldte undervisningseffekt.
Dyhrs Skole i Slagelse er rangeret øverst. Se, hvor dit barns skole ligger, her: Så gode eller dårlige er danske skoler til at løfte elevernes faglige niveau | CEPOS






