Mange borgere i Lyngby-Taarbæk Kommune kan nu se frem til, at kommunen
opklassificerer deres private fællesvej til en kommunal vej.

I Lyngby-Taarbæk Kommune er cirka halvdelen af vejene kategoriseret som
private fællesveje, hvor grundejerne selv har ansvaret for alt fra
snerydning til vedligehold. En stor del af vejene har oplevet markant øget
trafik og gennemkørsel, siden de i sin tid blev etableret som private
fællesveje. Derfor modtager kommunalbestyrelsen jævnligt henvendelser fra
grundejere, der ikke finder det rimeligt, at de alene bærer byrden ved en
vej, der benyttes af mange. Der har resulteret i, at kommunen har arbejdet
på en model for at overdrage ansvaret for de private fællesveje til
kommunen.

Borgmester Sofia Osmani siger: “Vi har stor forståelse for, at de
grundejere, der af historiske årsager bor på en privat fællesvej, undrer sig
over, at de via skatten betaler for drift og vedligehold af de kommunale
veje og derudover af egen lomme skal betale driften af egen vej – også i de
tilfælde hvor vejen reelt bruges af fællesskabet på lige fod med mange af de
kommunale veje. For en del år siden blev den ubalance søgt løst ved at
overdrage ansvaret for en række kommunale veje til de private grundejere.
Det ville have påtvunget en række borgere en stor ekstrabyrde, og planerne
blev da heldigvis også stoppet. For at sikre ens vilkår samt en effektiv
drift og trafikafvikling for alle borgere, har vores ønske i stedet været at
gå den modsatte vej – og lade fællesskabet drifte de veje vi alle kører på.”

Lovgivningen forhindrer desværre i dag, at kommunen kan optage alle de
private fællesveje. Ud af de ca. 95 km private fællesveje kan kommunen
optage ca. 2/3 af vejene. Hver enkelt vejstræknings betydning og sammenhæng
med det øvrige vejnet er blevet vurderet, fordi private fællesveje kun må
optages som offentlige, hvis der er trafikale hensyn, der taler for det.

Formanden for Teknik- og Miljøudvalget, Sigurd Agersnap siger “Det at få
ryddet sne eller vedligeholdt vejene bør være opgaver, vi er fælles om at
løse. Derfor er vi optaget af ikke at lade nogle i stikken, og det gælder
også den sidste 1/3 af de private fællesveje, som det ikke er tilladt at
optage som kommunale veje. Kommunen vil fremover minimum hvert 5. år
vurdere, om der er sket ændringer i trafikmønsteret på den private
fællesvej, eller om der er andre årsager til, at vejen vil kunne optages. Og
ikke mindst vil kommunen tilbyde en ny, tidssvarende vedligeholdelsesordning
til de resterende private fællesveje.”

Overtagelsen af de 60 km private fællesveje sendes nu i høring og ansvaret
for vejene vil først kunne ske med virkning fra 2. kvartal 2023.
Begrundelsen for at der går noget tid inden kommunen overtager vejene er, at
det kræver en omfattende forberedelse – både juridisk, administrativt og
praktisk – når kommunen skal udvide sit vejnet fra de nuværende ca. 105 km
til 165 km.

Næstformanden i Teknik- og Miljøudvalget Richard Sandbæk siger “Vi er
naturligvis ærgerlige over, at vi ikke kan få alle veje med. Derfor arbejder
vi også for, at Folketinget får øjnene op for, at der er behov for en
lovændring, der giver mulighed for at optage alle private fællesveje.
Folketinget afventer at behandle et lovforslag, der giver kommunen mulighed
for at tilbyde borgerne på private fællesveje en
vintervedligeholdelsesordning. Dette er et skridt på vejen, men vi vil
fortsat søge at få loven lavet om så kommunen kan optage alle veje som
kommuneveje.”

Yderligere oplysninger:
https://www.ltk.dk/borger/trafik-og-veje/veje/optagelse-af-private-faellesveje
Link

KontaktinformationBorgmester Sofia Osmani, borgmester@ltk.dk, 4597 3150

Formand for Teknik- og Miljøudvalget Sigurd Agersnap, sigur@ltk.dk, 6075
9125

Næstformand for Teknik- og Miljøudvalget Richard Sandbæk, richs@ltk.dk, 3014
3963